Wielu menedżerów różnego stopnia mierzy się z trudnymi sytuacjami, na które muszą błyskawicznie reagować. Od ich zachowania i podjętych kroków zależy ich autorytet, efektywność zespołu i utrzymanie odpowiednich relacji w grupie. Jakie stresujące wyzwania stoją przed kadrą zarządzającą? Oto 5 sytuacji, w których menedżerowie sobie nie radzą.
Zbudowanie i utrzymanie autorytetu
Jedną z najtrudniejszych umiejętności każdego menedżera jest zbudowanie z zespołem właściwych relacji. Z racji pełnionej funkcji powinny one być profesjonalne i oparte na uznaniu autorytetu przełożonego. Podczas rozmów prowadzonych z uczestnikami podczas szkoleń menedżerskich okazuje się jednak, że zbudowanie i utrzymanie autorytetu w zespole stanowi dla menedżera spore wyzwanie. W sytuacji, gdy przełożony przydzielany jest do zespołu z zewnątrz, boryka się on z niechęcią, brakiem zaufania oraz próbami sił, czyli testowaniem cierpliwości przez nowych pracowników. Natomiast jeśli menedżer został wyłoniony z grupy pojawiają się problemy z egzekwowaniem poleceń, zazdrością, czy też wyciąganiem konsekwencji wobec osób, z którymi łączą go mniej formalne stosunki.
Egzekwowanie obowiązków
Sposoby rozliczeń z wykonanej pracy mogą przybierać różne formy, jednakowoż zwrócenie uwagi na niewłaściwe wywiązanie się z przydzielonych zadań zawsze jest stresujące dla obu stron. Kompetentny menedżer musi potrafić połączyć zapewnienie przyjaznej atmosfery, poczucia bezpieczeństwa pracownikowi, a przy tym terminową i solidną realizację planów. W sytuacjach, które wiążą się z emocjami takimi jak poczucie zawodu, strach lub gniew bywa to niełatwe.
Trudne decyzje i ich komunikowanie
Zwolnienie pracownika, konsekwencje zaniedbania obowiązków w postaci obniżenia premii lub reagowanie w sytuacjach konfliktowych są jednymi z najczęściej wymienianych trudnych sytuacji podczas szkoleń menedżerskich każdego stopnia. Towarzyszące im emocje oraz konflikt interesów generują ogromny stres oraz stawiają przełożonego w bardzo niekomfortowej sytuacji, choć to pracownik czuje się poszkodowany.
Błędy oraz porażki menedżera i zespołu
Mało osób zdaje sobie sprawę, jak ogromnym obciążeniem psychicznym dla menedżera jest odpowiedzialność za efektywność zespołu i realizacja założonych planów. Jest on z nich rozliczany przed swoimi przełożonymi, których interesuje konkretny efekt, niezależnie od czynnika ludzkiego w zespole. Odrzucenie dużego projektu może mieć wpływ na jego karierę, gdyż na tym polega jego praca. Do tego dochodzi kwestia wdrożenia i monitorowania planów naprawczych, a także utrzymanie motywacji zespołu, który po części przyczynił się do poniesionej porażki.
Mała efektywność spotkań
Zmorą większości menedżerów są bezowocne spotkania biznesowe członków zespołu. Brak zaangażowania, kreatywności w szukaniu rozwiązań lub nieumiejętność współpracy w grupie sprawiają, że spotkania nie realizują swoich założeń. Menedżerowie muszą efektywnie kierować synergią i akceleracją w spotkaniach zespołów, aby osiągnąć zamierzone efekty.
Szkolenia dla menedżerów – czyli jak wygrać grę
Szkolenia dla menedżerów przygotowane przez doświadczonych w biznesie specjalistów są obecnie bardzo pożądane zarówno przez samych menedżerów, jak i ich przełożonych. Okazuje się bowiem, że powyższe trudne sytuacje są mocno szablonowe i powtarzalne w relacjach zawodowych, a co za tym idzie istnieją sprawdzone, uniwersalne sposoby na ich rozwiązanie. Warto więc skorzystać z polecanych i skutecznych metod, oszczędzając sobie mnóstwo stresu i czasu.